top of page

Pilihan Anda Demi HIDUP Anda


Kajian Selidik Tembakau Orang Dewasa Sedunia (The Global Adult Tobacco Survey) telah melaporkan bahawa 43.9% lelaki, 1.0% daripada wanita, dan 23.1% (4.7 juta orang dewasa) daripada keseluruhan dewasa Malaysia adalah golongan yang merokok produk tembakau di Malaysia. Ini merupakan satu statistik yang amat membimbangkan kerana ancaman kepada kesihatan dan kualiti hidup anda akibat merokok semakin teruk.

Tidak kira anda pernah berusaha untuk berhenti merokok sebelum ini atau tidak, anda semestinya telah mengetahui bahawa merokok merupakan tabiat yang boleh membawa maut. Merokok membahayakan hampir setiap anggota badan kita dan juga merupakan punca utama bagi pelbagai penyakit, termasuk kanser, penyakit jantung, emfisema, strok dan bonkitis. Secara keseluruhan, merokok merupakan punca bagi 1 dalam setiap 5 kematian di Malaysia.


Kandungan tembakau yang menakutkan:

  • Butana (Minyak Pemetik Api)

  • Asid Asetik (Cuka)

  • Cat

  • Hexamine (Pemetil Api Untuk Barbeku)

  • Metana (Gas Pembetung)

  • Karbon Monoksida

  • Kadmium (Bateri)

  • Metanol (Bahan Api Roket)

  • Ammonia (Bahan Pembersih Tandas)

  • Asid Stearik (Lilin)

  • Toluene (Pelarut Industri)

  • Nikotin (Racun Serangga Racun)

  • Arsenik

Rasanya ramai perokok yang menyedari akan Ancaman kepada diri sendiri, tetapi adakah anda menyedari ancaman daripada “Second Hand Smoke” (asap rokok) dan “Third Hand Smoke” (sisa asap rokok yang tertinggal di permukaan objek)?


“Second Hand Smoke” merupakan asap yang dihasilkan oleh pembakaran produk tembakau. Asap ini mampu berkekal di dalam udara berjam-jam di mana asap ini akan dihidu oleh sesiapa yang berdekatan secara tanpa sedar. Kanak-kanak adalah golongan yang terutamanya terancam akibat pendedahan di bawah “Second Hand Smoke”.

Ancaman terhadap Kesihatan Kanak-kanak

  • Jangkitan telinga

  • Serangan asma yang lebih kerap dan teruk

  • Gejala sistem pernafasan (contohnya batuk, bersin dan sesak nafas)

  • Jangkitan sistem pernafasan (bronchitis dan radang paru-paru)

  • Risiko yang lebih tinggi bagi sindrom kematian bayi secara mengejut (sudden infant death syndrome, SIDS)


Ancaman terhadap Kesihatan Orang Dewasa

  1. Penyakit Jantung

  2. Bagi mereka yang tidak merokok, bernafas “Second Hand Smoke” memberikan kesan buruk serta-merta ke atas kesihatan jantung dan saluran darah.

  3. Anggaran daripada kajian selidik telah menunjukkan bahawa “Second hand Smoke” merupakan punca bagi lebih kurang 34,000 kematian akibat sakit jantung pada tahun 2005-2009, di kalangan orang dewasa yang bukan perokok di Malaysia.

  4. Kanser Paru-Paru

  5. Pendedahan di bawah “Second Hand Smoke” menyebabkan lebih daripada 7,300 kematian akibat kanser paru-paru pada tahun 2005-2009 di kalangan dewasa yang bukan perokok di Malaysia.

  6. Strok

  7. Merokok meningkatkan pembekuan darah, memekatkan darah dan meningkatkan pembentukan plak diadakan arteri.

  8. Merokok meningkatkan risiko strok sebanyak tiga hingga empat kali ganda. Pendedahan kepada asap rokok persekitaran di rumah meningkatkan risiko strok sebanyak 1.5 kali ganda.

  9. “Third Hand Smoke” biasanya dianggap sebagai sisa nikotin dan bahan kimia lain yang tertinggal di atas permukaan benda-benda dalam rumah akibat terdedah kepada asap tembakau.

  10. Kajian selidik menunjukkan bahawa “Third Hand Smoke” akan berpaut kepada permukaan rambut, kulit, pakaian, perabot, langsir, dinding, katil, permaidani, habuk, kenderaan dan lain-lain walaupun kegiatan merokok telah berhenti secara lama. Bayi, kanak-kanak dan orang dewasa yang tidak merokok berkemungkinan terdedah kepada risiko kesihatan apabila mereka menarik nafas atau menyentuh bahan-bahan yang mengandungi “Third Hand Smoke” pada permukaannya.

  11. Sisa “Third Hand Smoke” pada permukaan akan berkumpul dari semasa ke semasa dan tidak dapat dibersihkan dengan cara pembersihan yang biasa digunakan. “Third Hand Smoke” tidak boleh dihapuskan dengan membuka pintu bilik, membuka tingkap, menggunakan kipas atau penghawa dingin, atau mengehadkan kawasan merokok dalam rumah anda.



Jika anda seorang perokok, Apakah anda tunggu lagi?

Apakah yang menyebabkan perjalanan pemberhentian anda sukar?

Gejala pemberhentian mungkin akan menjadi teruk bagi perokok tegar. Kebanyakan perokok mengalami simptom seperti selsema (batuk, sakit kepala atau hidung berair), loya, kelesuan atau sembelit. Segelintir perokok mungkin mengalami keadaan panas baran dan kesusahan untuk memberi tumpuan. Segelintir perokok juga mengalami peningkatan pada berat badan disebabkan selera makan yang lebih baik selepas berhenti merokok. Walaupun gejala pemberhentian memberi kesusahan pada permulaan dalam tempoh beberapa hari sehingga beberapa minggu, tetapi keadaan begini biasanya bertambah baik dari semasa ke semasa.



Kenapa berasa BIMBANG? Kami Telah Bersedia!!!


Profesional bagi perkhidmatan kesihatan, termasuk ahli farmasi, dapat membantu anda dalam menilai keperluan anda; membuatkan perancangan yang sesuai untuk membantu anda berhenti dan menyelesaikan keraguan anda mengenai berhenti merokok. Ahli farmasi anda adalah pakar yang senang dihubungi, di mana mereka juga memainkan peranan yang penting dalam rancangan berhenti merokok anda.


Jika anda mempunyai semangat yang kuat untuk berhenti merokok, bincanglah dengan ahli farmasi anda di mana Ahli farmasi daripada Farmasi Alpro telah dilatih di bawah Program Pembekal Perkhidmatan Berhenti Merokok Bertauliah (CSCSP). Mereka dapat membantu anda untuk menunaikan keinginan anda untuk berhenti merokok, secara perkongsian ilmu, memberikan maklumat dan nasihat mengenai:

  • Pilihan ubat berhenti merokok (Ubatan preskripsi dan Ubatan bukan preskripsi)

  • Cara menangani niat merokok berulangan

  • Pengurusan ketagihan nikotin dan gejala pemberhentian

  • Mengendalikan tekanan mental dan fizikal

  • Cara-cara umum untuk membantu anda berhenti dan pelan berhenti merokok


BERHENTI MEROKOK sememangnya tidak pernah terlambat, kerana ianya membantu mengurangkan risiko serangan sakit jantung dan strok lebih daripada 40% walaupun anda berhenti merokok pada usia 50-an. Menanggungkan ayat ini dalam fikiran anda. “Hapuskanlah Rokok Anda Sebelum Rokok Menghapuskan Anda.”

MED Your Life
​健康药分享

【健康药分享 MED Your Life】,

是马来西亚获政府认证的

专业药剂师、营养师及

饮食治疗师,一起配合、

撰写及特别推荐的

健康资讯网。


健康,是福分,是无价的。

祈望所提供的健康资讯,

让大家受益无穷。

祝福大家拥有一个健康人生。

 

Med Your Life. 
Healthy, it's a blessing and priceless.

Wishing you have a healthy LiFE forever!!!

Post Category

Top 5 

Recommended Product

59765_Metabolic-VCO_1.jpg
53814_Metabolic-Sauver_1.jpg
61867-01.jpg

Visitors

Let's go for a healthy and vibrant world together!

Never miss an update

Name

Email

VEGESORB MOISTURISING CLEANSING.jpeg
bottom of page